Minder kans op astma na thuisbevalling

7
02-11-2011 16:22

Baby’s die thuis worden geboren hebben minder kans om allergie en astma te ontwikkelen dan kinderen die in een ziekenhuis ter wereld komen. Dat komt door een bepaalde bacterie, Clostridium difficile, die met name bij ziekenhuisbaby’s in de darmen zit. Dat blijkt uit de grootschalige KOALA-studie die subsidie krijgt van het Astma Fonds.

'Kinderen die in het ziekenhuis worden geboren, hebben ongeveer 8 procent kans op astma of een allergie, bij thuisbevallingen geldt dat voor zo'n 5 procent van de kinderen', aldus onderzoeker Penders van de Universiteit Maastricht.

Voor het onderzoek werd bij ruim 1000 baby's een maand na de geboorte een ontlastingsmonster afgenomen. Daarna werd ook nog het bloed van de kinderen bekeken op de leeftijd van 1, 2, 6 en 7 jaar. Het onderzoek laat zien dat baby’s waarbij een maand na de geboorte de genoemde bacterie in de darm werd aangetroffen, een verhoogd risico hebben op eczeem en piepende ademhaling gedurende de kinderjaren. Tevens hebben deze kinderen een grotere kans op astma. De bacterie komt vooral voor bij ziekenhuisbaby’s in de darmen.

Vooral bij kinderen met een erfelijke aanleg voor allergie of astma in de familie, zorgt een thuisbevalling voor een lager risico op allergie en astma in vergelijking met een ziekenhuisbevalling.

Het verband tussen een keizersnede en een verhoogd risico op astma was al in eerdere studies aangetoond. 'Dit onderzoek heeft nu laten zien dat niet de manier waarop iemand bevalt, maar de locatie belangrijk is voor het risico op astma en allergieën', aldus Penders. De bacterie Clostridium difficile komt regelmatig voor in ziekenhuizen. Het onderzoek geeft inzicht in de rol van de darmflora in het ontstaan van allergie en astma. Dat biedt mogelijkheden om deze ziekte mogelijk in de toekomst te voorkómen.

Reageer op dit bericht Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Reacties (7)
Mogelijk heeft dit ook te maken met het geven van borstvoeding. Bij een keizersnede wordt vaak flesvoeding gegeven omdat de moeder moet herstellen van een operatie. Maar vaak kan dan wel gewoon borstvoeding gegeven worden. Daarnaast zit in de flesvoeding van het ziekenhuis koemelk waarvoor de darmen van een baby nog niet klaar zijn. Hier zitten namelijk ook bacteriën in die darmen nog niet goed kunnen verwerken vandaar ook de krampjes. Die mijn baby nooit gehad heeft dankzij koemelkvrije borstvoeding.
Joke 07-11-2011 21:09
Interessant. Moet de langzaam toenemende prevalentie van eczeem en allergieen dan ook worden gezien in het licht van C. difficile? Wat is de specifieke referentie van deze publicatie? @Joke: "the previously reported [...] associations between breastfeeding and biomedical factors such as parity, method of delivery and infant health were less consistent [...]" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10197366 Een keizersnede kan betekenen dat de moeder wat later begint met het geven van borstvoeding, maar betekent niet vaker dan bij een andere bevallingswijze dat de moeder helemaal geen borstvoeding zal gaan geven. Bovendien kan men het moment wat vervroegen door oxytocine neusspray.
Albert-Jan 13-11-2011 20:50
@Joke: ik heb een keizersnede gehad en mijn 2-ling gewoon maar borstvoeding gegeven. Iets wat in Duitse ziekenhuizen heel normaal is. Mijn dochters hebben geen astma. Wel mijn zoontje, in een Nederlands ziekenhuis geboren. En ondanks bv. Omdat hij zo zwaar was en een lage bloedsuiker had moest meteen bijgevoedt worden. Zonder wat te vragen of te zeggen kreeg hij gewone kunstmelk. Mijn zwakke kreet naar hypoallergene voeding werd gewoon niet gehoord. Terwijl ik heel allergisch ben (hooikoorts, fruit/noten, medicijnen). Nu is het afwachten wat mijn 4e kindje doet (meisje, ziekenhuisbevalling in NL, hypoallergene bijvoeding op dag 2 ivm overlijden familielid). Misschien moet behalve in Nederland ook in andere landen gekeken worden naar het verband van ziekenhuisbevalling, C. difficile en astma. Zou mooi zijn als het zo simpel is. Bestrijdt de bacterie en nieuwe gevallen van astma worden aanzienlijk minder.
Myriam 16-11-2011 14:39
Ik ben erg blij dat er in de reguliere gezondheidswetenschap eindelijk onderzoek is gedaan naar de relatie astma/eczeem en darmflora. In natuurgeneeskunde/complementaire geneeskunde is daar al jaren aandacht voor bij de behandeling. Persoonlijk ben ik na enkele (breedspectrum) antiotica kuren ter bestrijding van bronchitis in een zeer slechte fysieke conditie geraakt (o.a darmklachten, ernstig gewichtsverlies,infecties, voedselallergieën, veel te lage bloedsuikers, migraine etc). Ik kreeg in het Radboud ziekenhuis de diagnose Chronisch Vermoeidheids Syndroom. Ik was het absoluut niet eens met deze diagnose omdat men daar geen onderzoek had gedaan naar mijn darmflora en voedselvertering. In de literatuur staat nl. duidelijk beschreven, dat anti biotica de darmflora ook vernietigt. Gelukkig kon ik een goede natuurarts vinden, die mijn bloed en feaces liet onderzoeken. De resultaten waren duidelijk: o.a. de gehele darmflora ontbrak, vertering slecht en een systemische candida albicans. Door gerichte behandeling met o.a. probiotica, voedingssuppletie en dieet ben ik weer redelijk hersteld. Het heeft me veel tijd, geld, frustratie en mijn werk gekost. Ik hoop van harte voor veel andere mensen met astma, allergieën en luchtweginfecties, dat de reguliere sector, inclusief het Astmafonds, eindelijk serieus onderzoek laten doen naar de relatie tussen darmflora en de klachten. Persoonlijk heb ik al jaren geen antibiotica gebruikt omdat ik veel minder infecties heb en als dit het geval is, dan gebruik ik natuurlijke middelen om de infectie te bestrijden. Dit om mijn damflora te beschermen. Helaas wordt darmflora onderzoek door de reguliere sector nooit geadviseerd. Sterker nog: er zijn specialisten/artsen, die gewoonweg niet de link leggen tussen anti biotica en vernietiging van de darmflora en afwijzend zijn. Ze zijn niet geinteresseerd om te weten op welke manier ik van een fysiek wrak weer redelijk gezond ben geworden. Vooral mensen, die toch al minder vitaal zijn, lopen meer risico op de ongewenste negatieve bijwerking van anti biotica (vaak ook nog gecombineerd met steroïden). Hierbij roep ik het astma fonds met klem op om deze handschoen op te pakken. Een gezonde darmflora is de basis voor een gezond lichaam en voorkomt/vermindert allergieën en infecties bij mensen zoals wij. Lenie Vlot Arnhem
Lenie Vlot 15-12-2011 19:10
Onlangs las ik in Scientific Americain een artikel over het verdwijnen van darmflora door breed-spectrum antibiotica. Dit kan chronische diarree tot gevolg hebben. De remedie is even effectief als onsmakelijk. Men noemt het fecale transfusie. Ofwel: de poep van iemand met een gezonde stoelgang wordt rectaal bij de patient binnen gebracht om (met de bactierien die zo binnenkomen) de natuurlijke darmflora te herstellen. In feite net zoiets als met probiotica gebeurt, maar vast met andere soorten bacterieen. Het is natuurlijk nogal een ongebruikelijke oplossing, maar als het werkt, dan werkt het. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Fecal_bacteriotherapy Ik vraag me af hoe groot de bijdrage is van C. difficile op het VOORkomen van eczeem/astma, als er al een oorzakelijke relatie bestaat. Een vies buitenmilieu (en met 130-km/h-Schultz zal het nog viezer worden) en een te schoon binnenmilieu lijken me belangrijker --maar dat kan ik niet bewijzen. Albert-Jan
Albert-Jan Roskam 15-12-2011 20:52
Beste Lenie Vlot, met de financiering van dit onderzoek besteedt het Astma Fonds aandacht aan de rol van de darmflora in de ontwikkeling van astma. Volgens ons hebben de auteurs een interessante hypothese opgebouwd op basis van onderzoek, maar er is nog geen oorzakelijk verband tussen C difficile en het ontwikkelen van astma aangetoond. Daarvoor is een nieuw onderzoek, met een echt experiment nodig. Dit zal dus nog een vervolg krijgen. Overigens is de invloed van het soort voeding op de darmflora niet onderzocht. In kunstvoeding zit koemelkeiwit; maar indien de moeder gewoon koemelk drinkt, zit dit ook in borstvoeding. Op de vraag over het verband tussen wel of geen borstvoeding en astma kunnen we dus helaas nog geen sluitend antwoord geven.
Astma Fonds 16-12-2011 12:18
Voor mensen met al bestaande darmklachten is het advies probiotica (wat betekent bacteriegroei bevorderend) niet altijd het juiste advies gebleken. Voor mij zorgde gebruik van probiotica direct voor een verhoogde BSE (bezinking) Door aanmaak van een para proteïne (extra vreemd eiwit) door behandeling van de tandarts verdraag ik geen probiotica Melkzuurbacteriën in elke toedieningsvorm vorm moet ik weren
Snoeij-Sederel ... 27-12-2011 12:33
Reageer